Digitale endringer – hvordan påvirker det prosjekter?
- Hege Myklebust
- 30. nov. 2021
- 3 min lesing

Digitalisering og Transformasjon har vært trenden i noen år nå. Det store budskap har vært at dersom man ikke henger med nå, så vil konkurrentene dine passere i lynfart, og finne det som gir de et konkurransefortrinn basert på teknologi.
Dette har fått innvirkninger, dette har gitt mange nye muligheter, og vi har over siste årene merket en betydelig økt satsing på IT igjen, økte forespørsel, flere prosjekter og oppgraderinger, skyesatsinger, og et ønske om å lede an i sin bransje.
Covid-19 bremser oss i farten på mange prosjekter, men det blir behov for mange nye tekniske plattformer, og de kommer i lynfart (ref teknisk plattform for utbetalinger fra staten som søknader for studenter, kontantstøtte til bedrifter, som eksempler). Vi får en annen digitalisering en periode, i form av nye akutte behov, men også økt kunnskap som hever brukernivået i en hastighet vi aldri har sett tidligere. Endringer har blitt nærmest påtvunget oss, og endringsviljen er der nå. Alle forstår hvorfor vi må ta i bruk nye verktøy, bla for å kommunisere og opprettholde hverdagen. I endringer er det viktig å forstå HVORFOR, og her er det enkelt.
Etter endt krise, hvordan står vi da digitalt? Endrer vi kurs, endrer det hastighet på brukertilnærming, og prosjektgjennomføring? Det blir spennende å se.
Hvordan påvirker digitaliseringen ellers våre prosjekter (før krisen, og kanskje etter..)?
Prosjekter styres ofte etter en businesscase, eller et forprosjekt der gitte gevinster er satt på overordnet nivå.
Disse gevinstene er det viktig å styre etter i prosjektene for at disse skal hentes inn etter prosjektets levetid.
I større prosjekter, som går over tid, vil det naturlig skje endringer underveis. Forutsetninger satt i forprosjektet, og da kontrakt, kan endre seg igjennom prosjektets levetid.
Det som man en gang mente var beste løsning, er ikke gitt at er den beste løsningen en tid senere. Dette ofte fordi man kan få kjennskap til bedre løsninger, man får mer detaljer frem, men også mer modning og kunnskap underveis. I skyløsninger kan den tilpasningen du som dere har estimert og avtalt i kontrakten, den kan brått være en standard løsning som rulles ut automatisk, tilgjengelig for alle. Tid endrer forutsetninger. Ikke lås detaljer ned i en kontrakt! Være fleksibel igjennom hele prosjektet - det gjør deg litt mer "smidig" - og gir deg gevinster!
Det å sikre og ivareta at man gjør riktig veivalg underveis i et lengre prosjekt, er etter min menig, vesentlig for at man ender opp med en riktig og fremtidsrettet løsning. Da vil man ha større muligheter til å følge med de digitale endringene som skjer.
Det kan være krevende i et prosjekt, der man styrer etter forslag og kontrakter som er skrevet en tid tilbake, mens rundt oss pågår en hurtig digital endring.
Da er det vesentlig at kunde-leverandør ser på den digitale endringen som samarbeidspartnere. For å lyktes med dette, mener jeg man bør ha en tilnærming som er løsningsorientert, kreativ, endringsorientert, og ikke bare kontraktfokusert. Selvsagt skal kontrakter være styrende, men å se potensiale og muligheter, og det å våge og endre kurs underveis, - det tror jeg er nødvendig i større grad, for å lykkes.
Jeg tror vi kommer til å se flere prosjekter med enda mer smidig og kreativ tilnærming, der kunder ønsker å være i front i sin bransje, og våger å satse. Vi har fått veldig mange eksempler på dette de siste årene, mange gjør dette i dag, og veldig godt! Dette blir muligens standarden om ikke lenge, for alle. Mange er der, men mange henger fortsatt etter.
Dette krever endringer hos mange, som for eksempel bedre digital kompetanse. Med digital kompetanse mener jeg ikke bare teknologisk kompetanse, men mer kompetanse og forståelse av hva som skal til for å gå fra det tradisjonelle til det mer digitale. Kompetansen må ligge hos ledere i forretningen som skal eie løsningene. Vi har kommet et godt stykke på vei, men vi må komme lengre.
Jeg mener at raskere endringer vil treffe prosjektgjennomføringen også, og endrede metoder og måter for prosjektledere å jobbe etter, og det ser da det stadig kommer nye metodikker med sertifiseringer.
Men klarer vi prosjektledere også å justere oss fort nok?
Bruker vi riktig metodikk alltid?
Endre oss, å våge å bli mer digitale, dra nytte av muligheter - det må vi alle sammen - uavhengig av covid-19.
- The web attacks traditional ways of doing things and elites, and this is very uncomfortable for traditional businesses to deal with. Sir Martin Sorrell, WPP Group




Kommentarer