top of page

TILLIT i prosjektsammenheng

  • Hege Myklebust
  • 11. des. 2023
  • 2 min lesing



Dette bildet av bygget på Økern (kunstverk av Lars Ø. Ramberg) har blitt delt mange ganger på LinkedIn, med ulike innlegg, knyttet til ordet. Jeg liker dette bildet, særlig ordet. Jeg kjørte forbi her om dagen, og reflekterte over dette sterke, men gode ordet.

Jeg har vært prosjektleder i over 20 år. Jeg har vært med på mange gode prosjekter, men også noen mindre bra.

De som har gått desidert best, er der TILLIT har vært satt høyt fra alle parter. Kunde, leverandør og innad i team. - Når kunde, leverandør – og et helt team blir et «VI» og ikke "oss og de/dere".


Min erfaring er at dette er en kritisk realitet innen prosjekter og samarbeid. Et sterkt tillitsforhold og godt samarbeid mellom leverandør, kunde og prosjektteam, det er ofte en nøkkelfaktor for suksess i prosjekter. Tillit danner grunnlaget for åpen kommunikasjon, effektiv problemløsning, og en positiv prosjektkultur.

Her er noen faktorer, og noe å ta med seg som «sjekkliste» på veien, som kan bidra til suksess når det gjelder tillit og samarbeid i prosjekter.


Åpen kommunikasjon

Tillit bygges gjennom åpen og ærlig kommunikasjon. Når alle parter føler seg frie til å dele informasjon, bekymringer og ideer, styrkes tilliten.


Gjensidig respekt

Respekt for hverandres ekspertise og perspektiver er avgjørende. Når alle parter anerkjenner og verdsetter hverandre, skaper det en positiv samarbeidskultur.


Felles målforståelse

En felles forståelse av prosjektmålene sikrer at alle parter jobber mot samme sluttresultat. Dette gir retning og sammenheng i samarbeidet. Alle har samme ønske om at målene blir nådd, uavhengig hvem og hvor man kommer fra. Mål er også at man er på en suksessfull gjennomføring.


Proaktiv problemløsning

Evnen til å håndtere utfordringer og konflikter proaktivt styrker tilliten. Dette inkluderer å identifisere potensielle problemer tidlig og jobbe sammen for å finne løsninger.


Tillit gjennom handling

Levering av resultater i tråd med forventningene bygger tillit over tid. Konsistent oppfyllelse av forpliktelser styrker samarbeidet.


Felles læring

Gjensidig kunnskapsdeling og læring underveis bidrar til å forbedre samarbeidet og sikrer at alle parter drar nytte av prosjekterfaringene.


Fleksibilitet og tilpasning

Å være åpne for endringer og tilpasse seg dynamikken i prosjektet viser en vilje til samarbeid og bidrar til å bygge tillit.


Kontinuerlig tillitsbygging Tillit er ikke noe som skjer over natten. Det krever kontinuerlig innsats og positiv atferd fra alle involverte parter. Å bygge og opprettholde tillit er en langsiktig prosess.


Min mening er at betydningen av myke ferdigheter og mellommenneskelige relasjoner i prosjektmiljøet er en svært viktig faktor for suksess. Prosesser og teknologien er selvfølgelig også essensielle og viktige, men uten et solid grunnlag av tillit og samarbeid i bunn, kan det bli mer utfordrende å håndtere prosjektene.

 

Lykke til med TILLIT og samarbeid i neste prosjekt! 😊

 
 
 

Comments


©2020 by TechPM. Proudly created with Wix.com

bottom of page